ÓSCAR LOSADA
18 JUN 2010
O actor de 'westerns' Frank Braña probou de bebé a augardente na Fonsagrada
Ninguén morreu tantas veces como el na pantalla. Ata en 164 ocasions
escoitou Frank Braña da voz dun director que ían rodar a escena na que
perde a vida. Este asturiano, nado en Pola de Allende hai 76 anos, ten
unha forte ligazón coas terras de A Fonsagrada, posto que pasou parte da
súa infancia nesa localidade, na que anos máis tarde adoitou visitar
aos familiares que alí lle quedan. Ese é un lugar ao que o intérprete
garda moito agarimo e lembra como sendo un cativo lle daban unhas pingas
de augardente, "non nun chupete que daquela non había, senón nunha
especie de pau do que eu chuchaba", relata Braña.
Cando era adolescente encamiñou os seus pasos cara á mina, onde
traballou sete anos, e ese duro oficio deixoulle unha silicose que o
acompaña de por vida e que lle impediu entrar na Garda Civil malia a
excelente forma física coa que contaba e que lle serviu para achar un
traballo que marcaría a súa vida. A casualidade levouno a recibir unha
oferta para exercer como especialista cinematográfico, aínda que mentiu
un chisco sobre as súas cualidades como xinete. Co paso dos anos
converteuse nun experto coñecedor dos cabalos e realizou con eles unha
chea de escenas de acción. Na función de especialista non durou moito e
axiña fíxose actor, pero dadas as súas habelencias para rodar secuencias
perigosas os directores acostumaban pedirlle que fixera el mesmo esas
filmacións.
"Ás veces vía ao que estaba contratado como dobre de acción sentado
na cadeira tan tranquilo e eu, que non sabía dicir que non cando mo
pedían, debía prepararme arreo para rodar e non sufrir dano algún". E
case sempre conseguiu zafar con ben desa complicada tarefa, mais o seu
corpo garda algún que outro "agasallo" por mor desas escenas. "Teño un
ombreiro partido por catro sitios e un tendón curtado no brazo dereito.
Fracturei sete costelas e unha vez deberon poñerme vinte e oito puntos
de sutura na cabeza. Ás veces realicei cousas diante dunha cámara que
nin pensaba, e que nunca faría na vida real, como caer nun pozo inzado
de serpes". Tamén lembra un filme no que aproveitou ben que o cineasta o
picase dicindo diante dos especialistas que Braña semellaba ter medo de
rodar unha secuencia perigosa. "Puxen un prezo elevado para facelo eu
mesmo e debín repetilo tres veces, así que non estivo mal". Parte deses
cartos seguro que foron parar a algún concesionario de automóbiles, xa
que o actor foi un apaixoado dos coches e tiña varios da súa propiedade.
En canto se puxo fronte a unha cámara para encarnar a diversos
personaxes houbo un punto en común en moitos deles, xa que Braña foi
asasinado na pantalla en 164 ocasións. "Creo que xa me eliminaron de
todos os xeitos posibles. Unicamente me queda ser aforcado". E en todas
esas mortes tan variadas debe haber xestos diferentes para caer
liquidado. "Nunca morres igual, depende das circunstancias. Non é o
mesmo que che disparen cun fusil ou unha metralladora", matiza. Braña
débelle acadar unha carreira lonxeva no cine ao feito de ter afouteza
para afrontar o labor das escenas de risco e a un coñecemento do inglés,
que foi perfeccionando co paso do tempo, nunha época en que poucos
actores dominaban ese idioma. Entre a súa filmografía atopamos 56 westerns
e nese xénero a súa presenza física acaíalle perfectamente a algúns
personaxes. Polo menos iso foi o que considerou Sergio Leone cando o
recrutou para o elenco dos seus spaghetti-westerns. O actor xa
coincidira con el no ano 1961 na rodaxe de O coloso de Rodas, e
logo tivo uns papeis pequenos en Por un puñado de dólares, A
morte tiña un prezo, O bo, o feo e o malo e Ata que
chegou a súa hora. O intérprete lembra o medo que tiña o cineasta a
voar "e como me premeu a man, que non soltou, nunha viaxe en avión.
Curiosamente, pasado o tempo chegou a ter un avión particular. O enorme
éxito tido fíxolle chegar a cobrar un millón de dólares, que daquela
eran moitísimos cartos. Sempre me levei moi ben con el e para O bo, o
feo e o malo chegou a chamarme mentres eu estaba rodando outro
filme en Almería. Foi para gravar só un día, pero lle gustaba contar
comigo nas películas".
Braña pode gabarse de saír a tomar uns viños cun Clint Eastwood que
comezaba a xerarse o estatus de estrela cinematográfica. "Tratábase dun
home moi tímido, calado, moi educado, e tamén se notaba que era unha
persoa moi intelixente e preparada". Na longa andaina profesional tamén
chegou a tratar con outros nomes sobranceiros no eido do cine. A John
Carradine, o petrucio do clan familiar, coñeceuno filmando en Viena, "e
xa estaba bastante maior. Foi en todo momento unha persoa moi amable". O
que lembra vivamente daquela cinta era a participación do Goberno iraní
na produción e como unha noite na que convidaron a cear ao equipo
rematou "tomando caviar a eito en culler".
Tamén tivo trato con outro nome ben coñecido por unha saga familiar
que marcou unha época en Hollywood. Braña coincidiu nunha película con
Henry Fonda e o mítico actor chegou a darlle a razón cando se pelexou
con produción a conta do traballo dominical. "Non nos preguntaron se
queriamos filmar no suposto día de descanso e puxeron a orde de traballo
no hotel, pero iso non se debe facer sen saber antes que os actores
están dispostos".
A actividade como dignificador da profesión nuns tempos máis
complicados non resulta tan coñecida na carreira do home que morría
demasiado, mais chegou a exercer como voceiro nacional dos actores
cinematográficos españoles. "Acadamos convenios polos que nos rexer e
que nos aseguraban uns bos soldos. Estivemos un par de anos loitando por
eses dereitos", lembra. E incluso o seu amigo Sergio Leone debeu
apandar coas súas xustas reivindicacións "porque un día levabamos xa
nove horas de rodaxe e dixen que marchaba. El achegouse a min, dimos uns
paseos e reaccionou pedíndome de favor que seguise unhas horas máis... e
pagándome o dobre por acceder á súa petición".
Nos últimos tempos, o actor, que ten casa na localidade madrileña de
Collado-Villalba, pásase unhas boas temporadas en Canarias para coidar
da súa saúde. "Eu sempre fun un loitador e aquí sigo a facer moita
ximnasia e coidándome moito, tal como fixen sempre. Os doutores xa me
din que é por iso que continúo vivo". Agora ten un par de pedidos para
rodar e anda mirando a ver se poden ir filmar a Canarias, e se non cisma
na posibilidade de desprazarse para cumprir o cometido. Para afondar
máis na súa vida e obra cómpre ler o libro Frank Braña, morrer con
dignidade no cine, escrito por Manuel Curiel, director da Semana de
Cine de Autor de Lugo e amigo persoal do intérprete.
No hay comentarios:
Publicar un comentario